• Nowości

Konwencja AETR - regulacja czasu pracy kierowców

Konwencja AETR - regulacja czasu pracy kierowców

Konwencja AETR (Accord Européen sur les Transports Routiers) to międzynarodowe porozumienie regulujące czas pracy kierowców wykonujących transport drogowy w krajach poza Unią Europejską. Została stworzona przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i poprawy warunków pracy kierowców zawodowych.

Zakres stosowania konwencji AETR

Konwencja AETR dotyczy kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy w krajach, które podpisały to porozumienie. Obejmuje również przypadki, gdy transport odbywa się pomiędzy krajem UE a krajem spoza UE, jeśli kraj ten jest sygnatariuszem konwencji. W Polsce przepisy te obowiązują od roku 1992.

    Przepisy AETR stosuje się do:
  • pojazdów przewożących towary o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • pojazdów przewożących pasażerów, gdy liczba miejsc siedzących (włącznie z kierowcą) przekracza dziewięć.

Podstawowe regulacje czasu pracy kierowców

Konwencja AETR ustanawia szczegółowe zasady dotyczące czasu pracy kierowców. Poniżej przedstawiamy najważniejsze regulacje.

Dzienny czas prowadzenia pojazdu

Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin, jednak dwa razy w tygodniu można wydłużyć go do 10 godzin. Ważne jest, aby przestrzegać maksymalnego tygodniowego czasu prowadzenia wynoszącego 56 godzin!

Czas przerw i odpoczynku

Po każdych 4,5 godzinach jazdy kierowca musi odbyć co najmniej 45-minutową przerwę. Przerwę tę można podzielić na dwie części: 15 minut i 30 minut, o ile zostaną one zrealizowane w odpowiedniej kolejności.

Dzienny okres odpoczynku wynosi co najmniej 11 godzin, z możliwością skrócenia do 9 godzin trzy razy w tygodniu. Istnieje także opcja podzielenia odpoczynku na dwie części: minimum 3 godziny i minimum 9 godzin.

Tygodniowy czas pracy

Łączny czas pracy w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin. W tygodniu kierowca musi odbyć co najmniej jeden odpoczynek tygodniowy wynoszący 45 godzin, z możliwością skrócenia do 24 godzin w przypadku, gdy skrócenie zostanie zrekompensowane w następnym okresie.

Kary za naruszenia przepisów AETR

Nieprzestrzeganie przepisów AETR może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym:

  • mandatami finansowymi,
  • punktami karnymi dla kierowcy,
  • ograniczeniami w prowadzeniu działalności transportowej dla firm.

Kary są nakładane proporcjonalnie do stopnia naruszenia i mogą obejmować również zatrzymanie pojazdu.

Technologie wspierające przestrzeganie AETR

Współczesne technologie pomagają firmom transportowym i kierowcom w przestrzeganiu przepisów AETR. Do najważniejszych należą:

  • Tachografy cyfrowe
    urządzenia elektroniczne, które montowane są w kabinie pojazdu. Zapisują dane na karcie kierowcy, a także na wbudowanym nośniku pamięci masowej. Posiadają złącze do odczytu i przesyłu danych, mały wyświetlacz i drukarkę. Stosowanie tego urządzenia jest obowiązkowe w Unii Europejskiej i Szwajcarii. Możliwe jest też zdalne pobieranie danych z tachografu cyfrowego,
  • Systemy telematyczne
    to zaawansowane rozwiązania technologiczne, które łączą telekomunikację z informatyką w celu monitorowania i zarządzania flotą pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki nim firmy transportowe mogą efektywnie nadzorować swoje pojazdy i kierowców,
  • Aplikacje mobilne
    dzięki swojej dostępności na smartfonach i tabletach oraz intuicyjnemu interfejsowi, są niezwykle praktycznym rozwiązaniem w codziennej pracy kierowców
Nasza firma od lat specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanego wsparcia technologicznego, które pomaga firmom transportowym oraz kierowcom w skutecznym przestrzeganiu przepisów wynikających z konwencji AETR. Dzięki naszym rozwiązaniom organizacje z branży transportowej mogą nie tylko spełniać wymogi prawne, ale również optymalizować codzienną działalność operacyjną.

Nasze rozwiązania

Podsumowanie

Konwencja AETR odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa na drogach i ochronie praw kierowców. Zrozumienie i przestrzeganie jej przepisów to obowiązek każdej firmy transportowej i kierowcy wykonującego międzynarodowy transport drogowy. Wykorzystanie nowoczesnych technologii może znacznie ułatwić przestrzeganie tych regulacji, minimalizując ryzyko naruszeń i związanych z nimi kar.